Doorgaan naar hoofdcontent

Wat gebeurt er wanneer we migranten niet als probleem zien, maar als oplossing?

De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. Een kwart van de Belgische bedrijven heeft een tekort aan personeel. Er zijn veel meer mensen nodig in het onderwijs, de logistiek, bouw ICT en zorg. Tegelijkertijd zijn migranten jongeren en andere kansengroepen massaal op zoek naar werk.

Wie brengt ze samen? 






De Turks-Koerdische migrant Hamdi Ulukaya laat in de aflevering 'Matchmakers in migratie' zien hoe hij het succes van zijn zuivelfabriek te danken heeft aan de nieuwkomers in Amerika. 

Miljardair Hamdi Ulukaya (47) is de oprichter van het succesvolle zuivelbedrijf ‘Chobani’. In 1995 komt hij naar Amerika, om er bedrijfskunde en Engels te studeren. Vóór zijn succesvolle carrière als Chobani-oprichter runde Ulukaya een klein fetakaas-bedrijfje, op vier uur rijden van New York City.

Chobani heeft een geschatte waarde van 1,5 miljard dollar. Toch is Ulukaya niet een alledaagse CEO: als zoon van een Koerdische herders-familie met een nomadisch bestaan, weet hij hoe belangrijk het is om te zorgen voor elkaar.  

Die kernwaarden zet Ulukaya door in Chobani: ‘Ik vind dat iedereen die in een bedrijf werkt toegang moet hebben tot de rijkdom die met elkaar wordt gegenereerd', zegt hij. 

Ulukaya koopt in 2005 een fabriek van levensmiddelenproducent Kraft, die op de rand van een faillissement staat. Zijn bedrijf Chobani begint hij met een bescheiden team van vijf man, inmiddels werken er tweeduizend werknemers.

Dertig procent daarvan bestaat uit migranten en vluchtelingen: ‘zodra je een baan hebt, ben je geen vluchteling meer’. In 2016 deelt hij tien procent van de aandelen met een deel van zijn werknemers. Zo betrekt en motiveert hij zijn werknemers, door ze mede-eigenaar te maken van hetzelfde bedrijf. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux