Doorgaan naar hoofdcontent

Leercultuur als groeistrategie voor je bedrijf (deel2)




Laat ons concreet worden.
Hoe verander je je organisatie naar een organisatie waar leren centraal staat?
Eerst nog even dit...

Een organisatie met leercultuur

Een leercultuur is tegenwoordig haast onmisbaar. En wel om de volgende reden: Streven naar een positieve organisatiecultuur waarin groei, continu leren en samenwerken worden aangemoedigd, zorgt ervoor dat de organisatie zich voortdurend aanpast en de concurrentie aan kan.





Aanleren van nieuwe gewoontes

Het afleren van oude gewoontes gaat gepaard met het aanleren van nieuwe. De tweede strategische stap is daarom het creëren van nieuwe gewoontes, opvattingen en gedrag. Allemaal gericht op het aanmoedigen van continu leren, samenwerken, open communicatie en feedback.
Nieuwe gewoontes implementeren en aanleren is een wisselwerking tussen de organisatie en haar werknemers. Het is te vergelijken met de push-pull-strategie. Aan de ene kant 'pusht' de organisatie continu leren door het op te nemen in de organisatie- en persoonlijke doelstellingen of het verplicht te stellen. Aan de andere kant heeft de organisatie ook een faciliterende taak.
Om medewerkers te laten leren, is het belangrijk om: een overzichtelijk platform beschikbaar te stellen, de leermogelijkheden te communiceren en zichtbaarheid te creëren rondom leren binnen de organisatie. Het budgetteren van leeruren is een ander middel om leren te stimuleren. Rooster bijvoorbeeld 1 uur per week in. Dit uur besteden medewerkers tijdens werktijd aan leerdoeleinden in lijn met de persoonlijke prestatiedoelstellingen. Op deze manier onderneemt de medewerker zelf actie en neemt hij de regie over zijn eigen ontwikkeling en leerdoelstellingen.

Versterken van cultuur vol leren

Zijn de nieuwe gewoontes, processen en tools voor een lerende organisatiecultuur geïmplementeerd? Versterk dan dag in dag uit de nieuwe organisatiecultuur. 
Richt de organisatie zo in dat werknemers hun net geleerde kennis toepassen, nieuwe skills oefenen en nieuwe informatie delen. Hebben werknemers recent een training gevolgd in samenwerken? Laat hen een opdracht in teamverband uitvoeren. Hebben een aantal managers een cursus gedaan in projectplanning? Geef hen de mogelijkheid het volgende project alleen te plannen. Evalueer het succes en leer hiervan. 
In deze laatste stap is het belangrijkste dat de top van de organisatie aan boord is. Het omarmen en aanmoedigen van continu leren heeft sterke leiders en goede voorbeelden nodig. Kijk naar Manpower. Bij de aanvang met online leren staat de directie in de top 5 van het leaderboard van afgeronde trainingen. Leiders die zelf veel passie en energie steken in leren, inspireren anderen. Daarnaast hebben zij een sterke signaalfunctie en versterken ze een lerende organisatiecultuur.
https://www.studytube.nl/blog/leercultuur-als-groeistrategie-voor-je-bedrijf

Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux