Doorgaan naar hoofdcontent

10 Tips om de leercultuur binnen jouw bedrijf te stimuleren (deel 1)





Wat is nu een leercultuur?

Het wordt simpel omschreven, een bedrijfscultuur waarin leren en werken samengaan. Maar dat het meer is dan het hebben van een opleidingsplan en het verzorgen van een cursus voor een medewerker mag duidelijk zijn. Het gaat om een bedrijfscultuur die leren stimuleert.

Duurzame inzetbaarheid

Door medewerkers de mogelijkheden te bieden tot verdere ontwikkeling, kun je als bedrijf beter inspelen op veranderingen in de markt. Je kunt hierbij denken aan aanvullende cursussen/opleidingen, maar ook aan trainingen op het gebied van vaardigheden. Medewerkers zijn daardoor flexibeler om met veranderingen om te gaan.
  • Laat je medewerkers periodiek van taak wisselen, zo blijft iedereen leren en blijft het werk afwisselen;
  • Bespreek met eventuele leidinggevenden het belang van een leercultuur en vraag hen leerprocessen te stimuleren;
  • Zeg nooit een training af omdat het te druk is;
  • Toon interesse als een medewerker terugkomt van een cursus of training;
  • Een open deur, maar het gebeurt nog te weinig: maak van opleiding een terugkerend agendapunt bij (functionering)gesprekken;
  • Zorg dat medewerkers niet bang zijn om een foutje te maken. Grijp een foutje aan als leermoment;
  • Stimuleer kennisuitwisseling in je bedrijf. Vraag medewerkers na een cursus bijvoorbeeld om een presentatie voor collega’s te houden;
  • Vraag meer ervaren medewerkers om minder ervaren medewerkers te begeleiden;
  • Vraag een enkele medewerker om scholingsambassadeur te zijn. Deze medewerker houdt bij welke interessante cursussen/opleidingen er worden aangeboden;
  • Laat nieuwe medewerkers direct kennis maken met de leercultuur van je bedrijf.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.