Doorgaan naar hoofdcontent

4 tips om van zorgen, paniek en angst op te schuiven naar zelfvertrouwen en rust



Herken je het volgende:
  • Ben je soms bang dat je ontslagen gaat worden of dat er geen (nieuwe) klanten meer zullen komen?
  • Ben je soms onzeker  over wat je werkgever/klant/collega… van je mening vindt?
  • Wil je dingen  perfect  doen en ben je daarvoor veel tijd kwijt?
  • Twijfel je of men je werk wel goed genoeg vindt?

Ja? Je bent daarin niet de enige.
Je hoort het trouwens wekelijks wel op de radio. Ontslag hier, herstructurering daar, fout ginder.
Je zou voor minder ongerust en bang zijn.
Als je echter na zou gaan hoe vaak je bang of ongerust bent en wat er ook werkelijk plaats vond, dan … kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat in 90% van de situaties er NIETS gebeurde.

Zoals Montaigne zei ‘Mijn leven is gevuld geweest met verschrikkelijke voorvallen, waarvan de meeste nooit werkelijk gebeurden’.
We zijn ongerust, bezorgd, paniekerig, twijfelend voor … niks.
Ik hoor je al zeggen:
‘Ja maar, als het toch gebeurt’.
Of juist ‘Ik ben niet zo’n zorgenmaker …’

Misschien ben je niet zo’n zorgenmaker, maar wel iemand die erg druk is en gestresseerd om het allemaal gedaan te krijgen. Je legt de lat hoog. Deze druk is in vele opzichten niet helpend. Het vermindert je mogelijkheid om goeie beslissingen te nemen, helder te denken en heeft een negatieve impact op je gezondheid.

Het blijft interessant eens stil te staan en je af te vragen waar je je leven vult met ‘n moeilijk verloop, angst, twijfel, zorgen, piekeren of mogelijk ronduit ongeluk!
Want waar je je aandacht op richt, dat laat je groeien. Een focus op angst, twijfel, zorgen is dus ronduit niet helpend.
Hoe pak je dat aan? Hoe verander je dit?

4 tips om van zorgen, paniek en angst op te schuiven naar zelfvertrouwen en rust:

  1. Word je bewust van ’t beeld dat je (onbewust) hebt over de situatie.
  2. Vraag je af ‘is ’t waar?’
  3. Vraag je af ‘ben ik absoluut zeker dat ’t waar is en dat dat gebeurt?’
  4. Verander je beeld: ‘Zie je met vervulling en plezier werken tot je 67ste. Verbeeld je een tevreden baas en klant in. Hoor een compliment over je goed geformuleerde mening.’
En jij?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.