Doorgaan naar hoofdcontent

Iedereen headhunter?!






Dankzij een nieuw en innovatief initiatief van selectie- en uitzendbedrijf Accent kan iedereen headhunter worden. Je verdient tussen de 60 en 1.500 euro als jij iemand aandraagt voor een jobadvertentie die uiteindelijk wordt aangenomen. En jawel: je kunt ook jezelf suggereren en het betreffende bedrag opstrijken. 


Drie soorten referral
Cruciaal in het systeem is het doorsturen van een link met een bepaalde code vanuit SWOP. “We hebben hierbij drie verschillende vormen van referral recruitment afgedekt”, omschrijft Van Nieuwenhuyze. “Enerzijds is er de zogenaamde interne referral of bring a friend. Hierbij word je betaald als je bekenden aan een bepaalde job helpt”, klinkt het. “Maar wij voorzien nog twee andere vormen. Er is de externe referral, waarbij je wordt betaald wanneer een onbekende dankzij jou, gewoon door de jobadvertentie zelf ergens te delen, een jobvoorstel accepteert.” Daarenboven biedt Accent ook ruimte voor een derde vorm: de autoreferral. “Hierbij krijg je een premie als je zelf ingaat op een jobaanbod. Een praktijk die in de Verenigde Staten al vrij courant is, maar bij ons nog niet.”
Je eigen headhuntersbureau
De headhunters-toepassing is dus eigenlijk een uitbreiding van de bestaande SWOP-app van Accent. “Mensen kunnen er naar jobs zoeken en ze kunnen elke job delen, dus ook naar zichzelf”, vertelt hij. Je komt in aanmerking voor een premie tussen 60 en 1.500 euro als de doorgestuurde job resulteert in het ondertekenen van een contract. Hoe meer gegeerd de gezochte profielen, denk aan ingenieurs of bepaalde softwareontwikkelaars in talen als .Net of Java, hoe hoger de premie.
Ook eigen Accent-medewerkers kunnen instappen in het systeem, waardoor ze potentiële collega’s kunnen aandragen. “Alleen onze eigen recruiters kunnen er geen gebruik van maken. Want het is nu eenmaal hun job om goede kandidaten te vinden”, vertelt hij.
Kandidaat-gedreven
Volgens Van Nieuwenhuyze speelt Accent met dit aanbod in op een duidelijke trend en nood. “We zijn in ons land de eerste met een dergelijk initiatief. De arbeidsmarkt is de voorbije jaren helemaal gekeerd. Vandaag zitten we duidelijk in een kandidaat-gedreven markt. Voor bedrijven, ook wijzelf, hoort het er dan bij dat ze extra betalen om goede kandidaten te vinden. Beter dat dan helemaal geen kandidaten.”
...en bpost waar wachten we nog op? Een Interne referral hebben we al, nu ook een externe en auto referral?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.