Doorgaan naar hoofdcontent

Supply Chain maakt het verschil tussen winst en verlies voor eCommerce bedrijven


 Zeer interessante uiteenzetting van Roy Lenders tijdens het slotevent VIL eboost van afgelopen dinsdag 23 juni 2015 in Technopolis Mechelen.


  • Roy Lenders startte een eCommerce bedrijfje in natuurlijke vitaminen, supplementen en superfoods.
  • Op vandaag is het bedrijf actief in meer dan 30 sales kanalen in heel Europe (multi-channel maar dan 100% online)
  • het bedrijf kent een extreem snelle groei 
  • logistiek vanuit Nederland en Duitsland (fulfilled by Amazon)






  1. eFulfilment concept is gebaseerd op eenvoud, snelheid, lage cost to serve en hoge betrouwbaarheid







2. Suply chain kosten bij eCommerce bedrijven (met fysieke goederen) liggen tussen 20-30% van de omzet









3.Succesfactoren: 
  • eenvoud en automatisering door bijvoorbeeld adresherkenning, specifieke software
  • ICT flexibiliteit
  • low last mile fulfilment rates door clustering van verzendingen, volle vrachtwagens, bundelen van volumes
  • big data en optimizatie




4. Succesfactoren voor regio's
  • korte cut-off tijden (cfr Nederland en Duitsland)
  • lokaties sensibiliteit nabijheid sorteerhub (regionaal, nationaal?)
  • clustering pakketvolumes
















Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.