Doorgaan naar hoofdcontent

Read my lips


Werk slim samen met al je stakeholders … ter meerdere glorie van jezelf
Hoe zet je de stap van praatbarak naar een concrete coalitie van doeners?
Onze samenleving is complexer en transparanter dan ooit tevoren. In deze tijd van netwerken, sociale media en informele overlegstructuren zijn de uitdagingen voor een bedrijf of een organisatie groter dan ooit. Hoe pik je efficiënt in op deze verandering van biotoop?

  Elke Jeurissen adviseert samen met Cato Léonard bedrijven, organisaties en overheden die willen groeien door op een innovatieve manier samen te werken met hun stakeholders. Ze begeleiden o.a. de stad Antwerpen, VRT, G4S, DHL Deutsche Post, Pfizer

Samenwerken
Elke Jeurissen (1972) ligt, samen met Cato Léonard, aan de basis van Glassroots. Ze heeft een ruime ervaring in communicatie en public affairs. “Ik verzorgde de public relations voor bedrijven en organisaties maar eigenlijk was ik voortdurend silo’s aan het doorbreken. Ik heb in mijn loopbaan geleerd dat veel bedrijven toch vooral een interne focus hebben. Te veel navelstaarderij. Als mensen of bedrijven met een probleem zitten, zeggen ze gemakkelijk: we moeten met ‘de politiek’ gaan samenzitten, of met ‘het bedrijfsleven’, of met ‘het onderwijs’. Maar ik heb gemerkt dat er veel sneller oplossingen uit de bus komen als er gesprekspartners van diverse pluimage samen rond de tafel zitten en op zoek gaan naar wat hen bindt. Bedrijven moeten de uitdagingen waarvoor ze staan voor zichzelf filteren, maar ook naar de stakeholders trekken om te horen wat hun kijk is. Wij zetten ze op weg om die nieuwe aanpak te implementeren.”

Stakeholders worden sterkhouders
Cato Léonard pleit voor een nieuw soort stakeholders engagement. Stakeholders zijn de verschillende partijen waarmee je rekening moet houden wanneer je een onderneming succesvol wilt runnen: klanten, leveranciers, partners, de media... Ze hebben allemaal een positieve of negatieve impact op je organisatie, vandaag of morgen.
Hetzelfde geldt voor overheden en politieke partijen: Hoe kan je burgers, de voornaamste stakeholders, beter betrekken? Hoe creëer je een groter draagvlak voor de democratie?
De kunst is om je netwerk van stakeholders niet te beperken tot deze ‘usual suspects’. Bedrijven moeten hun comfortzone verlaten en het avontuur opzoeken. Misschien moet je aankloppen bij je concurrenten en worden je vroegere vijanden je beste medestanders. Mensen met de meest diverse achtergrond slagen er tegenwoordig in om zich te verenigen rond de meest uiteenlopende thema’s. Als de lijm – het gemeenschappelijk engagement – maar sterk genoeg is. Zo kan ook een Facebook-groep uitgroeien tot een van je stakeholders, misschien zelfs met een beslissende stem. Zo worden je stakeholders de sterkhouders, de drijvende krachten van een nieuwe dynamiek. Dwars door alle verschillen in leeftijd, opleiding, achtergrond, hiërarchie,... vergroten zij mee het draagvlak van je organisatie. If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go with others. Dat Afrikaanse spreekwoord vat goed samen waar Cato Léonard voor staat.
Kruispunt
Door zoveel mogelijk mensen te betrekken, door oog te hebben voor de meest uiteenlopende facetten, krijg je een scherper beeld op je eigen positie. Die som van de delen is altijd meer dan het geheel. Leg verschillende visies naast elkaar en op het kruispunt ontstaat een broedplek voor nieuwe ideeën en inzichten. Alle stakeholders bouwen zo mee aan je strategie voor de toekomst en samen met hen kan je projecten uitvoeren om zowel jouw als hun doel te bereiken. Daar draait het om in het nieuwe stakeholder engagement.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.