Doorgaan naar hoofdcontent

Recordjaar e-commerce in België

België maakt een inhaalbeweging in online shoppen en maakt een stijging van 15%.
Interessante Workshop van het Vlaams Instituut voor Logistiek.





Doelstelling project VIL4 e-boost

Project VIL4 e-boost wil in zijn onderzoek een antwoord bieden op de vraag waarom Vlaanderen momenteel veelal vanuit het buitenland wordt bediend voor e-commerce. 

  • Waarom zijn de buurlanden meer in trek voor e-fulfilment centra? 
  • Op welke punten kan Vlaanderen zich versterken?


Doelstelling is om het potentieel van Vlaanderen als e-locatie aan te tonen en het uitwerken en uittesten van innovatieve e-logistieke beleveringsconcepten om zo een Vlaamse "e-boost" te creëren

E-fulfilment: definitie

  • E fulfilment : de betekenis is op vandaag nog niet opgenomen in woordenboeken of  encyclopedieën
  • “Verwerking van goederen na een transactie via internet: inslag en opslag, verzamelen, verpakken en verzenden van goederen naar de opgegeven adresgegevens”
  • In de praktijk komt het er op neer dat bestellingen die via een webshop of andere e-commerce site gedaan zijn ook daadwerkelijk bij de eindgebruiker worden afgeleverd.
  • Hiervoor is het nodig om de goederen op een centrale locatie te hebben opgeslagen. Nadat een bestelling is binnengekomen bij een webwinkel wordt d.m.v. een elektronische koppeling de bestellingen uitgelezen en de benodigde producten bij elkaar gezocht (ook wel orderpicken genaamd)
  • Vervolgens worden de producten op correcte wijze verpakt zodat deze veilig aan een postverwerkingsbedrijf of koeriersdienst kan worden overgedragen. Deze laatste zal de bestelling bij de eindgebruiker (de klant van de webwinkel) afleveren.


Het onderzoeksproject focust op 4 vragen:
  1. analyse en vergelijking van de factoren die de locatiekeuze voor een internationaal gericht e-fulfilment centrum bepalen
  2. een analyse van best practises op vlak van netwerkorganisatie van internationale e-fulflment centra
  3. SWOT analyse van sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen  voor ketenregie vanuit Vlaanderen
  4. het uitwerken en opzetten van een praktijktest.
Belangrijkste conclusies

  1. De belg/Vlaming koopt veel minder intensief dan zijn buren online maar is aan een behoorlijke inhaalslag bezig. Met de online verkoop verlegt de klant zijn atieradius met één muisklik tot ver over de landsgrenzen. Het is nu aan de Vlaamse detailhandelaar om zijn winkel virtueel uit te breiden en zich op het web te begeven. Hij legt hierbij best de focus op het aantrekken van buitenlandse klanten.
  2. De logistiek volgt de handel. logistieke operaties planten zich neer vlakbij het e-commerce afzetgebied om snel te kunnen beleveren. 
  3. staten en overheden regelen wel loonkost, stellen bouwterreinen ter beschikking en zorgen voor een gunstig investeringsklimaat.
Net deze drie factoren vormen de basis voor succes van de e-logistieke ondernemer. En net van deze drie factoren haalt Vlaanderen teleurstellende resultaten.
Een dringende oproep dus aan de overheid om snel te reageren, want e-fulfilment gaat over jobs, vooral jobs voor mensen die nauwelijks aan de slag geraken. De e-fulfilment centra hier ten lande hebben bewezen dat zij het vak onder de knie hebben.
Onze KMO's kunnen dankzij hun hoge reactiviteit het best inspelen op deze groeiende markt. Het dens netwerk van de pakketdiensten werkt snel en efficiënt tot ver over de grenzen.
Conclusie: België/Vlaanderen is er klaar voor. Met dezelfde competitieve werkomstandigheden als in het nabije Nederland en België zal de sector maar al te graag inspelen op het stijgend e-profil van de vlaming en een mooie extra toegevoegde waarde bieden aan de regio.



http://vil.be/project/e-commerce-e-fulfillment/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Multi-Line Entry

Shopping on overseas websites is convenient for consumers, but did you know how a DHL customer with an online retail business benefits from our Customs Services when they ship to their recipients?

What is Cross-docking?– Understanding the concept & definition

Understanding the advantages and disadvantages of cross-docking and how they fit with your organisation is an important step for evaluating the supply chain process and deciding whether Cross-docking is right for your organisation. Make sure you understand the key factor requirements of your organisation.  For example:  High Volume Turnover, Rapid turnaround, Perishable goods are all factors that indicate a successful fit for Cross-Docking.  Analyse your key factor requirements and decide from there.

Transport & douane, alles voor u uitgeklaard: fotoreportage

Peter Waumans, Erkend adviseur internationaal ondernemen Caroline Buyze en Jessi Handekijn, Field Sales, DHL Express Lode Van Vlasselaer, Algemene Administratie der Douane & Accijnzen Johan Wouters, Gateway manager DHL Express Didier Braham, Customer Operations Group, DHL Express Gerrit De Sterck,Customs affairs manager Benelux